چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Tue 7 May 2024
    باشگاه خبری ایران دریلینگ؛ مرجع تخصصی انتشار اخبار صنعت حفاری در ایران و جهان
    جهت انتشار رایگان اخبار فعالیت های شرکت خودتان در حوزه صنعت حفاری با ما تماس بگیرید
    برای اطلاع از تعرفه هزینه تبلیغات در باشگاه خبری ایران دریلینگ با ما تماس بگیرید
Breaking News
تکنولوژی سه شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۳ ، ساعت ۱۲:۵۹:۴۷

گاز شیل جفرافیای تولید انرژی را در جهان تغییر خواهد داد
ایران دریلینگ: شبکه پنج تلویزیون فرانسه در گزارش درباره گاز رسی یا گاز شیل، گاز طبیعی یا متان محبوس در صخره‌های آهکی و رسی اعماق زمین، اعلام کرد ممکن است این گاز جغرافیای جدیدی از تولید انرژی در جهان به دست دهد.به گزارش خبرگزاری تسنیم،این نوع گاز در مجاورت منابع نفتی نیست و در نتیجه استخراج آن با زدن چاه‌های افقی، ایجاد شکاف هیدرولیکی با تزریق آب و با فشار بسیار بالا و نیز حررات دادن صورت می‌گیرد.برخی کارشناسان می گویند اگر استخراج گاز رسی یا گاز شیل آن گونه که انتظار می رود انجام گیرد جفرافیای تولید انرژی را در جهان تغییر خواهد داد.اکنون آمریکا گاز شیل استخراج و از آن از ده سال پیش به طور گسترده ای بهره برداری می کند. میزان ذخایر قابل بهره برداری گاز شیل آمریکا به حدود 18800 میلیارد مترمکعب می رسد که از این نظر در جهان  در جایگاه چهارم قرار می گیرد.

تولید گاز رسی یا گاز شیل در آمریکا از اوایل سال 2000 آغاز شده است.هم اکنون در آمریکا از دویست چاه افقی استخراج  گاز شیل استفاده می شود و میزان گازی که از این طریق به دست می آید یک سوم کل گاز تولیدی آمریکا را تشکیل می دهد.استخراج گاز شیل باعث کاهش قیمت گاز در بازار داخلی آمریکا شد.به عنوان مثال در سال 2008 قیمت هر بی تی یو BTU،یکای سنجش حرارت که برابر 1055 ژول انرژی است درآمریکا هشت دلار و 80 سنت بود اما اکنون قیمت هر هر بی تی یو BTU، چهار و نیم دلار است.این امر باعث شده است تا آمریکا امنیت انرژی خود را بهبود بخشد و از سوی دیگر میزان انتشار گازکربینک را که آلاینده هواست کاهش دهد. از نظر اقتصادی نیز استخراج گاز شیل برای آمریکا بسیار مهم بوده است زیرا انرژی ارزان قیمت باعث شده است تا رقابت پذیری شرکت ها و صنایع آمریکا تقویت شود.

البته استخراج گاز شیل معایبی نیز دارد و آن تاثیرات زیست محیطی آن است.از همین رو برخی از ایالت های آمریکا از جمله ایالت نیویورک، کارولینای شمالی، مریلند هنوز حاضر به استخراج گاز شیل نشده اند.در اروپا نیز برآورد شده است که حدود 13 میلیارد و 366 میلیون متر مکعب گاز شیل وجود دارد. بیشتر ذخایر گاز شیل در لهستان با چهار هزار و 200 میلیارد متر مکعب قرار دارد. درفرانسه نیز حدود 3900میلیارد متر مکعب گاز شیل وجود دارد.اما سیاست انرژی در اتحادیه اروپایی هنوز به طور مشترک در نیامده است و درنتیجه هر کشوری می تواند خودش گاز شیل استخراج و تولیدکند یا استخراج آن را ممنوع کند. به همین علت لهستان به طور آزمایشی کار استخراج گاز شیل را آغازکرده و پیش بینی شده است استفاده تجاری از گاز شیل نیز در لهستان در سال 2015 آغاز شود.
در چین بیشترین میزان ذخایر گاز شیل وجود دارد.

میزان ذخایر گاز شیل چین حدود 31 هزار و 600 میلیارد متر مکعب برآورد شده است که از این نظر جایگاه نخست رادر جهان دارد. آرژانتین نیز با 22 هزار و 700 میلیارد متر مکعب دارای دومین ذخایر بزرگ گاز شیل است. الجزایر نیز از نظر دارا بودن ذخایر گاز شیل با 20هزار میلیارد متر مکعب از این نوع گاز در رتبه سوم جهان قرار دارد.پیش بینی کارشناسان حاکی از آن است که آمریکا تا سال 2020 صادر کننده گاز شیل در جهان خواهد بود. از همین رو اکنون روسیه بیش از همه نگران است. روسیه نگران است مبادا صادرات گاز آمریکا به اروپا، بازارش را در اروپا کسادکند. زیرا اکنون روسیه 80درصد گاز مورد نیاز اروپا را تامین می کند. تولید گاز شیل می تواند بازار آسیا را نیز متحول سازد. زیرا ژاپن که بزرگترین وارد کننده گاز طبیعی مایع از قطر است چهار برابر گران از گاز شیل، به قطر در ازای خرید گاز پول می دهد.در نتیجه توکیو نیز ممکن است از این بعد از گاز شیل استفاده کندکه ارزان تر تمام می شود.


  کد خبر : 157
  ارتباط با سردبیر : info@IranDrilling.ir
 

توجه :

در زمینه‌ انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است :
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «IranDrilling» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • «IranDrilling» از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
اظهار نظر در خصوص این خبر :